Світлий празник Пасхи завершується не менше світлим і великим
празником Святої П’ятдесятниці. По Христовому Різдві і Воскресінні цей
празник належить до найбільших празників нашого церковного року.
Зіслання Святого Духа це - наче вінець і печать на ділі спасіння
людського роду, що його доконав Божий Син. В дні св. П’ятдесятниці сам
Святий Дух помазує апостолів на проповідників Христового Благовістя. В
дні Зіслання Святого Духа родиться і починає діяти Христова Церква.
Святий Дух її провадить, просвічує, освячує і зберігає на дорозі
правди.
СТАРОЗАВІТНЯ П’ЯТИДЕСЯТНИЦЯ
Євреї у давнину щорічно святкували три великі празники: празник
Пасхи, празник П’ятдесятниці і празник Кучок. Свою назву празник має
від того, що це був 50-тий день після празника Пасхи, а також 50-тий
день від початку жнив. Первісно 50-ця це було свято жнив і подяки. Того
дня за приписом закону приходили до Єрусалиму великі маси євреїв з
усіх усюдів, навіть з далеких країв, щоб подякувати Богові за земні
плоди та зложити з них у храмі свою жертву. В пізніших часах до
празника 50-ці, як свята жнив, долучився ще й історичний мотив: річниця
надання Божого Закону на горі Синай 50-го дня після виходу з Єгипту.
ХРИСТИЯНСЬКА П’ЯТИДЕСЯТНИЦЯ
Апостоли й перші християни як празник Пасхи, так і празник 50-ці
перейняли від Старого Завіту й задержали його назву, бо і для них це
був 50-ий день після Пасхи, але надали йому цілком іншого змісту і
значення. Головний мотив святкування 50-ці для новозавітньої Церкви це
подія приходу Святого Духа на апостолів. Звідси цей празник має ще
назви, День Зіслання Святого Духа або День Святої Тройці.
В понеділок після празника 50-ці святкує наша Церква празник Святого
Духа. А це тому, що Східна Церква з давен-давна має звичай, щоб
наступного дня по великім празнику віддавати честь тим особам, що
виконували головну роль в дні празника. День св. П’ятдесятниці святкує
саму подію зіслання Святого Духа на апостолів, а понеділок призначений
на віддання особливої чести Святому Духові, як третій Божій Особі.
На осібну увагу заслуговує вечірня понеділка, яка звичайно правиться
не в неділю вечором, але зараз по Св. Літургії коло полудня в сам день
50-ці. Поєднання вечірні з Літургією пояснює о. Дольницький тим, щоб
усі присутні на Літургії могли взяти участь у коліноприклонних
молитвах. Ця вечірня відзначається тим, що крім інших молитов має три
довші покутного змісту молитви, що їх мав написати св. Василій Великий
(+ 379).
Детальніше про свято
|