Поминати - значить пам’ятати.
Смерть і поховання не припиняють стосунків християнської
любові, що зв’язували живих із померлими під час земного життя останніх. Продовження цих зв’язків і здійснюється у молитовному поминанні покійних. За
євангельським вченням, «Бог не є Богом мертвих, але живих. Бо у Нього всі живі».
Христос помер і воскрес, аби володіти мертвими і живими, і Сам зійшов у пекло,
щоб врятувати душі, які з вірою очікували на Його пришестя. Молитовне поминання
вважалося богоугодною справою ще в старозавітній Церкві. Так, наприклад, пророк
Варух молився за померлих, кажучи: «Господи Вседержителю, Боже Ізраїля!
Вислухай молитву за тих в Ізраїлі, що померли, і синів їхніх, які згрішили
проти Тебе... Не згадуй неправди батьків наших» (Вар. 3, 4–5).
У Християнській Церкві звичай поминати
спочилих до кінця II та початку III століть, за свідченням св. Кіпріана, вже
встановився остаточно. Відтоді, як було встановлене суспільне християнське
богослужіння, моління за покійних є постійною його складовою частиною.
Творити поминання, молитви та пожертви за померлих –
священний обов’язок кожного християнина.
Святий Іван Золотоустий
так вчить про користь поминання: «Є спосіб полегшити муки душі грішника, якщо
захочемо. Якщо ми будемо творити часті молитви за нього, якщо будемо роздавати
милостиню тоді, хоч і не вартий він був милостей Божих, Бог нами буде
вблаганий... Що більшим гріхом завинив брат твій, тим більше потребує милостині
за себе. Подавай не лише для нього, а й для себе, – бо не однакову силу має
милостиня, що подається самим, і та, яку має вона від руки інших... Милостиня з
чужих рук має меншу вартість від тої, яка подається від себе... Не про труну й
не про похоронні урочистості маємо дбати ми, але про душу покійного... Повідай ім’я
покійного, попроси всіх творити молитви та благання: це вмилосердить Бога; хоч
і не від нього самого це підноситься, а інші просять милості Божої, такий закон
людинолюбності Божої!.. Усе це заповів Дух Святий, Которий прагне, аби ми один
одному приносили користь».
Хоч Церква у своїх щоденних молитвах і богослужіннях пам’ятає про душі
померлих, все-таки вона, як добра мати, у часі церковного року призначає ще
окремі дні для поминання й молитви за померлих.
Церква має прадавній звичай поминати померлих 3-го, 9-го і 40-го дня після
смерті, тому і ці дні звуться третини, дев’ятини й сорочини або чотиридесятини.
Ті поминання сягають апостольських часів. Ці дні пов’язані з етапами возходження душі до неба.
У требнику Петра Могили говориться
про духовне значення тих поминальних днів: «Поминання 3-го дня означає, що
померлий вірив у Христа, який воскрес 3-го дня, а також і те, що померлий
зберіг три богословські чесноти: віру, надію і любов. Поминанням 9-го дня
просимо Господа Бога, щоб через заступництво небесних ангельських хорів упокоїв
померлого зі святими. Поминання 40-го дня на спомин 40-денного Христового посту
й 40-го його перебування на землі по своєму воскресенні, а також на спомин
40-го посту Мойсея і пророка Іллі».
Вищеназвані поминання називаються також сорокоустами. Слово «сорокоуст»
дослівно означає: сорок уст, тобто моління 40 устами чи священиками. Вірні, щоб
гідно пом’янути своїх померлих членів родини у 3-ій, 9-ий чи 40-ий день смерті,
давали на відправи до великих церков-соборів, де було багато священиків, щоб у
відправах в один день брало участь 40 священиків. Багатші замовляли сорокоусти
не тільки в 40 церквах рівночасно, але й через 40 днів, тобто сорок разів по
сорок. У часі сорокоустів читають диптихи, тобто списки померлих. Тепер звемо
сорокоустами окремі моління за померлих
під час Великого посту.
Виявом нашої любові до тих, що відійшли до вічності, є також наші моління в
роковини їхньої смерті чи похорону. Це похвальний християнський звичай
у роковини давати на відправу святої Літургії, парастасу чи панахиди. Так ми
засвідчуємо нашу любов до дорогих нам померлих і нашу вдячність їм.
Поминальні суботи
Субота – день молитви за померлих. У нашому церковному календарі не тільки
кожний день у році присвячений якомусь празнику чи святому, але й кожний день
тижня має свого покровителя.
У понеділок свята Церква почитає ангельські хори, які в небі посідають
перше місце після Пресвятої Богородиці. Вівторок присвячений святому Йоанові
Хрестителеві, бо він є символом усіх пророків. У середу пригадуємо зраду Ісуса
Христа і початок Його страстей та віддаємо честь Животворящому хресту, на якому
помер наш Спаситель. У четвер почитаємо святих апостолів і святого отця Миколая.
У п’ятницю віддаємо поклін Христовим мукам і його смерті на хресті.
У суботу Господь Бог відпочивав після створення світу, і в суботу Ісус
Христос спочив у гробі, спасши людський рід; отже, субота стала символом
вічного спочинку і щастя в Бозі.
Крім згадування про померлих у кожну суботу тижня, маємо ще в нашому
церковному році деякі суботи поминання, церковні богослужби яких уповні
присвячені молитвам і поминанню померлих. Ті суботи звемо задушними, або суботами «вселенського» поминання. До них належить
субота перед М’ясопусною неділею, друга, третя і четверта субота Великого посту
та перед Зеленими святами.
М’ясопусна неділя згадує день Страшного Суду. І тому в суботу перед тим
молимося «за всіх від віків померлих християн», за всіх тих, які коли-небудь і
де-небудь померли або згинули, про кого, може, ніхто ніколи не молиться, щоб
усі вони могли стати на Страшному Суді по правиці вічного Судді.
Друга, третя і четверта суботи Великого посту.
Великий піст – це не тільки час посту й покути, але й молитов за померлих.
З цією метою виділено три суботи в пості. У часі Великого посту свята Літургія
правиться тільки в суботу й неділю, а в інші дні правиться Літургія
Передосвячених Дарів. Щоб померлі не залишилися без ласк і заслуг Святої
Літургії, то суботу в пості призначено на окреме поминання померлих.
Зеленосвяточна субота.
Зіслання Святого Духа 50-го дня після Воскресіння було завершенням справи
відкуплення людського роду. Тому свята Церква, бажаючи, щоб і померлі були
учасниками дарів відкуплення, у цю суботу поминає всіх від віків спочилих
християн.
Димитрієва субота.
У требнику митрополита Петра Могили сказано ще про поминання померлих у
суботу перед празником святого великомученика Димитрія. Та це поминання не є
традицією ані Східної Церкви, ані нашого українського народу. Цей звичай
прийшов до нас від московської Церкви. Підставою для поминань у цю суботу стала
перемога великого князя Димитрія Івановича Донського над татарським ханом
Мамаєм 8 вересня 1380 року на Куликовому Полі. Князь Димитрій Донський
(1362-1389) після перемоги наказав щорічно поминати воїнів, які полягли в тій
битві. З часом почали поминати не лише воїнів, а днем поминання стала субота
перед святим Димитрієм, мабуть, тому, що сам святий був воїном.
Проводи на цвинтар у воскресному часі.
У нашого народу був гарний звичай другого або третього дня Великодніх свят
або також у Томину неділю йти з процесією на цвинтар і там, на гробах, ставити
хліби та правити панахиди. Ця практика має символічне значення: живі в часі
воскреснім ідуть до померлих, щоб поділитися з ними радістю Христового Воскресіння.
Поминальні дні
Особливими днями поминання померлих
у листопаді є так звані «задушні
дні». Слово «поминати» походить від слова
«пам’ятати», тобто згадувати спочилого. Християнина згадують, перш за все, у
молитвах, тому в ці дні треба особливу увагу приділити молитві: і домашній, і
церковній. Відповідно, вихідні то чи будень, потрібно знайти час, щоб
прийти на Святу Літургію й відвідати могили померлих рідних та близьких.
Свята Церква як Містичне Христове Тіло об’єднує всіх охрещених вірних чи
вони ще тут на землі, чи вже у славі в небі або чи ще може покутують за свої
провини в чистилищі. Усіх членів цієї Церкви пов’язує та сама любов Господа
Бога і ближнього. Ту взаємну злуку всіх вірних на землі, святих у небі й душ у
чистилищі ми називаємо сопричастям святих. Вона полягає в тому, що святі в небі
своїм заступництвом перед Богом можуть помагати й помагають нам на землі й
душам у чистилищі. А ці знов можуть молитися за нас, але не можуть собі допомогти,
бо час їхніх заслуг уже скінчився. Зате ми можемо їм допомогти своїми
молитвами, добрими ділами, а передусім жертвою Святої Літургії.
Церква підтверджує це словами Отців
– вчителів: св. Кирило Єрусалимський (ІV ст.) каже: «За всіх, які померли, молимося
в тому переконанні, що дуже помічним для їхніх душ є жертви в поєднанні з
молитвами». Тертуліан (ІІ ст.) пише: «Кожного року у визначений день складаємо
жертви за душі померлих». Св. Єфрем Сирійський († 373) у своїм заповіті залишив
таку просьбу: «Дайте мені на прощання молитву, псалми і Жертву Святої Літургії.
А по 30 днях зробіть поминки за мене, бо померлі дістають поміч через Святу
Літургію, що її живі жертвують».
Святий Григорій Великий, папа римський, дав вказівку молитися за одного
ченця на ймення Юст – відправити за нього тридцять Богослужб. Коли було закінчено відправляти, на тридцятий день
явився цей монах своєму колишньому настоятелеві Копіозові, сказавши наступне:
«Я терпів муки. Тепер же є звільнений!» Сьогодні заохочується відправляти так
звані «григоріанки», тобто 30 безперервних Служб Божих за конкретні душі
померлих.
Молімося за наших померлих, щоб вони, очищені Божою Любов’ю в Небі, просили
за наше спасіння. Багато душ людей що перейшли до вічності, потребують щоб ми
жертвували за них відпусти, протягом першого тижня листопада. Незмінною умовою
отримання відпусту є молитва в намірах Святішого Отця, прийняття Причастя та
перебування у стані освячуючої благодаті.
Гарною традицією запалювання свічок та лампадок на могилах ми виявляємо пам’ять
й любов до померлих.
То ж благаймо Господа в ці дні словами пісні канону: «Отців і праотців,
дідів і прадідів, від перших аж до останніх..., всіх пом’яни, Спасе наш».
Інформаційний центр
|