Хоч назовні храми відрізняються поміж собою стилем, проте
всі вони мають в основному той самий внутрішній устрій. Кожна церква всередині
є влаштована так, щоб відповідати вимогам спільного богопочитання та окремим
вимогам того чи іншого обряду. Церкви візантійсько-слов’янського обряду
діляться всередині на три частини: притвор, храм вірних і святилище.
Притвор, або пристінок, – це перша частина церкви, куди
входиться ззовні через великі двері. Тут колись стояли ті, які готувались до
святого таїнства Хрещення, звані оголошені (катехумени), також
каянники, а часом і грішники та єретики, щоб могти пізнати Христову віру. Тут вони
діставали науки з катехизму, бо їм не було дозволено входити в середину церкви,
тобто до храму вірних. У притворі була також хрестильниця з водою, і тут
відбувалась Свята Тайна Хрещення. Тому-то ще й тепер цей обряд починається в
притворі. Тут чекають куми з дитиною до хресту.
Церковний устав велить відслужувати в притворі часи, литію,
повечір’я, північну. Там священик відчитує молитву «жінці-породіллі» перед введенням її в храм, там відбувається чин
похорону із внесенням тіла померлого. Притвор ще з давніх часів був відділений
від храму вірних стіною із одними або трьома дверми.
Середня частина церкви – це храм вірних, властиво
храм, де збираються вірні (охрещені) на молитву, на богослужіння. Посередині храму
вірних стоїть тетрапод, себто чотирикутний столик, на якому є хрест, образ та
свічки. Тетрапод має й іншу назву – аналой. При ньому відправляються
святі Таїнства – хрещення й вінчання, парастаси, панахиди та різні чини
освячення й благословення. На самому переді у храмі вірних є по боках так звані
крилоси,
тобто місця, призначені для дяків, хористів і церковної прислуги. Між крилосами
посередині є амвон, тобто трохи підвищене місце, на якому священик читає
Євангеліє і проповідує, диякон співає ектенії.
Храм вірних відділений від святилища іконостасом, який
стоїть на підвищенні, званім солея.
Іконостас – це перегородка, яка складається з ікон, розміщених
у кілька рядів, званих ярусами. В іконостасі є троє дверей. Середні двері,
найбільші, називаються царськими або райськими, бічні південні – дияконськими,
а північні – північними або паламарськими. На царських дверях, або вратах, є
ікони Благовіщення Пресвятої Богородиці й чотирьох євангелістів, над царськими
вратами – ікона Тайної Вечері, з правої сторони царських врат – ікона Спасителя,
а з лівої – Божої Матері. На південних дверях є ікона архідиякона Стефана, а на
північних – архідиякона Романа Сладкопівця. Замість архідияконів можуть бути
зображені ангели, архангели й інші безплотні духи.
Справа від південної ікони має бути ікона храмового патрона,
а зліва від північної сторони – ікона найбільш почитаного святого, як святого
отця Миколая, святого Івана Хрестителя та інших. Ці ікони першого ярусу
іконостасу називаються намісними іконами і становлять основну частину
іконостасу. Царські, або райські врата бувають звичайно ажурно різьблені – з виноградною
лозою і пшеничними колосками.
У більших храмах, в яких це дозволяє конструкція, бувають
дво-, три- і більше ярусні іконостаси. У другому ярусі вміщені ікони дванадцяти
найважливіших свят року, до яких належать:
1. Різдво Пресвятої Богородиці. 2. Воздвиження Чесного Хреста. 3. Різдво Господа нашого Ісуса Христа.
4. Богоявлення Господнє (Йордан).
5. Стрітення Господнє.
6. Благовіщення Пресвятої Богородиці.
7. Воскресіння Господнє.
8. Вхід у храм Пресвятої Богородиці (Введення).
9. Преображення Господнє.
10. Успіння
Пресвятої Богородиці.
11. Зіслання
Святого Духа на апостолів.
12. Вознесіння
Господа нашого Ісуса Христа.
У
третьому ярусі на іконах зображено дванадцять апостолів і між ними Христа-Царя.
У дальших ярусах зображені пророки і мученики та інші святі, переважно ті, що
вийшли з українського народу і яких свята Церква найбільше почитає. Зверху іконостасу
є хрест, під яким зображена Божа Мати і святий Іван Богослов.
Царські
врата називають також райськими, тому що вони відкривають вхід до
престолу Небесного Царя, немов до самого раю. Іконостас представляє в образах
цілу історію і славу відкуплення людського роду, яке довершив Христос і його
продовжує через Свою Церкву, її святителів, учителів та священнослужителів.
Царськими
вратами – святими дверми можуть входити тільки священнослужителі, одягнені в
церковні ризи під час Богослужінь, а бічними – входить церковна прислуга.
Святилище,
або вівтар,– це найголовніша частина Божого дому, і сюди можуть входити тільки люди з
церковної прислуги. Вступ жінкам до святилища – недозволений. Хто входить до
святилища і виходить з нього, робить знак святого хреста і низький поклін. Свята
Трапеза, або престол являє собою чотирикутний і рівнобічний стіл, що стоїть
посередині святилища. На престолі відправляється Божественна Літургія. Свята Трапеза
має бути посвячена архієреєм уложенням мощів і помазана святим миром, згідно
чину освячення престолу. Святі мощі можуть не вкладатися в престол, а бути в антимінсі.
Свята Трапеза має три покривала. Спідній обрус називається катасаркос, верхній обрус
зветься індиктіон. Посередині на Святій Трапезі знаходиться лляна або
шовкова хустина із зображенням похорону Христа Спасителя, чотирьох євангелістів
і знаряддя Христових страстей. У цій хустині зашиті мощі котрогось святого. Цей
платок називається антимінс. Антимінс є настільки важливою частиною напрестольного
покривала, що без нього не дозволено служити Божественну Літургію, крім
випадку, коли святі мощі вкладені в престол. Антимінс посвячує архиєрей під час
Божественної Літургії у Великий Четвер.
На
складеному антимінсі кладеться святе Євангеліє.
За антимінсом на престолі
знаходиться ковчег у формі малої церковці або гробу Спасителя, що зветься кивот,
у якому, в золоченій посудині, зберігається Пресвята Євхаристія. За
престолом стоїть семисвічник, який символізує Сім Святих Тайн.
На
Святій Трапезі, побіч Святого Євангелія, лежить ще хрест – знаряддя, на котрому
поніс страсну смерть Христос Спаситель. Хрест роблять з металу або з дерева. На
хресті намальовано розп’яття. Над головою Спасителя – Бог-Саваот, з правого
боку – Богоматір, з лівого – святий Іван Богослов, а внизу череп і дві схрещені
кості, як символ перемоги Христа Господа над смертю. На зворотньому боці хреста
– зображення Воскресіння Господнього, а може бути також знаряддя його страстей.
Хрест,
який лежить на престолі, називається напрестольним, а хрест за престолом, з
держаком, називається запрестольним.
Зліва
від престолу, у святилищі, знаходиться проскомидійник, або стіл
предложення, на якому священик відправляє проскомидію перед Службою Божою, і з
якого, на Великому вході, під час Служби Божої, приготовані святі Дари
переносяться на престол.
Зі
святилища є вхід до захристії, тобто окремої кімнати, де переховуються ризи,
святий посуд ті інші святі речі, потрібні для відправи Служби Божої та інших
богослужб.