Коротка історія
Світлий празник Пасхи завершується не менше світлим і великим
празником Святої П’ятдесятниці. По Христовому Різдві і Воскресінні цей
празник належить до найбільших празників нашого церковного року.
Зіслання Святого Духа це - наче вінець і печать на ділі спасіння
людського роду, що його доконав Божий Син. В дні св. П’ятдесятниці сам
Святий Дух помазує апостолів на проповідників Христового Благовістя. В
дні Зіслання Святого Духа родиться і починає діяти Христова Церква.
Святий Дух її провадить, просвічує, освячує і зберігає на дорозі
правди.
СТАРОЗАВІТНЯ П’ЯТДЕСЯТНИЦЯ
Євреї у давнину щорічно святкували три великі празники: празник
Пасхи, празник П’ятдесятниці і празник Кучок. Свою назву празник має
від того, що це був 50-тий день після празника Пасхи, а також 50-тий
день від початку жнив. Первісно 50-ця це було свято жнив і подяки. Того
дня за приписом закону приходили до Єрусалиму великі маси євреїв з
усіх усюдів, навіть з далеких країв, щоб подякувати Богові за земні
плоди та зложити з них у храмі свою жертву. В пізніших часах до
празника 50-ці, як свята жнив, долучився ще й історичний мотив: річниця
надання Божого Закону на горі Синай 50-го дня після виходу з Єгипту.
ХРИСТИЯНСЬКА П’ЯТДЕСЯТНИЦЯ
Апостоли й перші християни як празник Пасхи, так і празник 50-ці
перейняли від Старого Завіту й задержали його назву, бо і для них це
був 50-ий день після Пасхи, але надали йому цілком іншого змісту і
значення. Головний мотив святкування 50-ці для новозавітньої Церкви це
подія приходу Святого Духа на апостолів. Звідси цей празник має ще
назви, День Зіслання Святого Духа або День Святої Тройці.
В понеділок після празника 50-ці святкує наша Церква празник Святого
Духа. А це тому, що Східна Церква з давен-давна має звичай, щоб
наступного дня по великім празнику віддавати честь тим особам, що
виконували головну роль в дні празника. День св. П’ятдесятниці святкує
саму подію зіслання Святого Духа на апостолів, а понеділок призначений
на віддання особливої чести Святому Духові, як третій Божій Особі.
На осібну увагу заслуговує вечірня понеділка, яка звичайно правиться
не в неділю вечором, але зараз по Св. Літургії коло полудня в сам
день 50-ці. Поєднання вечірні з Літургією пояснює о. Дольницький тим,
щоб усі присутні на Літургії могли взяти участь у коліноприклонних
молитвах. Ця вечірня відзначається тим, що крім інших молитов має три
довші покутного змісту молитви, що їх мав написати св. Василій Великий
(+ 379).
Про ікону
У празнику Зіслання Святого Духа сповняється обіцянка Христа, що
після Його відходу на небо Отець пішле учням і Церкві іншого Утішителя,
Святого Духа, який дасть повне навчання всього, що Христос об'явив
(Йо. 14, 26). Оскільки учні не змогли зразу прийняти все, а Христос
казав, що має ще „багато” що їм оповісти, то зробити це мав Святий Дух:
„Дух істини... наведе вас на всю правду” (Йо. 16, 13).
Великі майстри східної ікони воліли зосередити свою увагу на
найважливішому: на народженні Церкви. Як не дивно, але тут нема постаті
Богородиці. Проте не забуваймо, що апостоли сидять на кріслах, як
учасники Вселенського Собору. Посеред них бачимо порожнє, але освітлене
місце: це невидимий, але завжди присутній Христос, Глава свого
містичного Тіла.
Іконографічна композиція цього празника має вгорі традиційний
півкруг неба, який символізує Божу присутність. З неба спливають світлі
промені дарів і ласк Святого Духа. Звичайно зображені Апостоли, які
сидять півколом. Півколо – це символ об'єднання Церкви. Над усіма
Апостолами є вогненні язички, якими проявилася присутність Святого Духа
(Ді. 2, 3). Другий прояв – шум вітру – неможливо зобразити візуально,
але його можна відчути посередньо – у виразах збудження та
схвильованості Апостолів, бо вони, крім цього, почали говорити різними
мовами (Ді. 2, 4). Вогненні язички саме й нагадують про цей дар мови.
Крім того, вогонь очищує та гріє, отже, вогненні язики – це вияв
нового, теплого відношення любові між Богом та людьми. Як колись Бог
об'явився Мойсеєві у горіючому кущі, так і тепер – у вогненних язиках.
Колись, при будівництві вавилонської вежі, Бог покарав гордість
будівничих тим, що замішав їх язики-мови, бо це був бунт проти Бога.
Тепер же Святий Дух дає Церкві новий дар язиків-мов, щоб таким способом
сповнилася місія поширення Божої правди. Св. Йоан Предтеча
пророкував, що Христос буде христити водою і вогнем (Мт. 2, 11). Це
сповнилося у Христовому хрищенні та у Зісланні Святого Духа.
Св. Павло, який історично не був присутній при цій події, як і при
Вознесінні, тим не менше зображений на іконі. Він символізує всіх
неприсутніх, в тому числі й нас, яких у Церкві Христовій надихає та
навчає Святий Дух.
У нижній частині композиції, в темноті, часто зображена алегорична
людська постать. Це Космос, тобто всесвіт, який, обтяжений гріхами
Адама та людства, чекає у темряві на просвічення та очищення. В
простертих руках він тримає рушник, щоб прийняти Божі ласки.
Архітектура й стіни символізують Христову Церкву, яка є видимою
спільнотою всіх віруючих. Хто шукає правди, той може знайти Христа й
наглядно бачити Його у навчанні Церкви та у відданому житті вірних.
Тропар та кондак
Тропар, глас 8: Благословен єси, Христе Боже наш, що премудрими
рибаків явив, зіславши їм Духа Святого, і ними уловив вселенну.
Чоловіколюбче, слава тобі.
Кондак, глас 8: Коли ти, зійшовши, язики змішав, розділив ти народи,
Всевишній. Коли ж вогненні язики ти роздавав, у з'єднання всіх ти
призвав. І одноголосно славимо Пресвятого Духа.
Діяння святих апостолів 2, 1-11
В ті дні, коли настав день Пятдесятниці, всі апостоли були однодушно
вкупі. Аж ось зненацька залунав із неба шум, неначе подув буйного
вітру, і сповнив увесь дім, де вони сиділи. і з'явились їм поділені,
мов вогонь, язики, і сіли на кожному з них. Усі вони сповнились Святим
Духом і почали говорити іншими мовами, як Дух давав їм говорити. Були ж
у Єрусалимі між юдеями побожні люди з усіх народів, що під небом. І
як зчинився той шум, зійшлася сила народу і збентежилася, бо кожний
чув, що вони говорили його мовою. І дивувалися всі, і чудувалися
кажучи один до одного: Хіба ось всі, що говорять, це не галилеяни? Як
же воно, що кожний з нас чує нашу рідну мову: партяни, мідяни, еламії і
мешканці Месопотамії, Юдеї й Кападокії, Понту й Азії, Фригії й
Памфілії, Єгипту й околиць Лівії, що біля Кирени, римляни, що прибули,
юдеї і проселіти, крітяни й араби, як ми їх чуємо, як вони нашими
мовами проголошують величні діла Божі!?
Євангеліє від Івана 7, 37-52; 8, 12
Останнього великого дня свята стояв Ісус і кликав на весь голос:
Коли хто спраглий, нехай прийде до Мене і п'є! Хто вірує в Мене, як
каже Писання: Ріки води живої потечуть із нутра його. Так Він говорив
про Духа, що мали прийняти ті, які увірували в Нього. Бо не прийшов був
ще Дух Святий, тому що Ісус не був ще прославлений. Деякі з народу,
чуючи ті слова, казали: Він справді пророк. Інші говорили: Він —
Христос. Ще інші мовили: Чи Христос прийде з Галилеї? Хіба не сказано в
Писанні, що Христос має прийти з роду Давида, з села Вифлеєму, звідки
був Давид? І виник роздор через Нього серед народу. Деякі хотіли Його
схопити, та ніхто не наклав на Нього рук. Вернулись слуги до
первосвящеників та фарисеїв, і ті їх питають: Чому ви Його не привели?
Слуги відповіли: Ніколи чоловік не говорив так, як Цей чоловік
говорить. Фарисеї казали: Чи й ви дали себе звести? Невже хто зі
старшини або фарисеїв увірував у Нього? Та проклятий народ, що не знає
закону! Озвавсь до них Никодим, що приходив до Нього вночі, один із
них: Хіба закон наш судить чоловіка, не вислухавши його спершу і не
довідавшись, що він робить? Ті йому у відповідь сказали: Чи й ти з
Галилеї? Розсліди і побачиш: з Галилеї пророки не приходять. І знову
говорив до них Ісус, кажучи: Я — світло світу. Хто йде за Мною, не
буде ходити в темряві, а матиме світло життя.
Отець Церкви про празник
Святий Дух невпинно повіває чудовим запахом — приємним, солодким і
незрозумілим для людського роду. Але хто пізнав цю втіху Духа та Його
насолоди, крім тих, що удостоїлись, аби Він вселився в них? Святий Дух
вселяється в душі, які каються не інакше, як після багатьох трудів.
Чимало подібного бачимо і в світі. Дорогоцінні камені, наприклад, не
здобуваються інакше, як тільки з великим трудом. Шукаючи того Духа,
святі знайшли Його, і Він є правдивою многоцінною перлиною, про яку
згадує Євангеліє (Мт. 13:45-46) в притчі про купця, що шукав справжню
коштовність, а знайшовши, пішов, продав усе й купив її. Присутність
Духа засвідчує й інша притча про скарб, захований в полі, що його
чоловік, знайшовши, ховає і, радіючи з того, іде й продає те, що має, і
купує те поле (Мт. 13:44). Нікого так не випробовують спокуси, як
тих, що отримали Святого Духа. І наш Господь, коли на Нього після
хрещення зійшов Святий Дух у вигляді голуба, був ведений Духом у
пустиню, де диявол спокушував Його усіма своїми спокусами, але нічого
не зміг Йому вдіяти, як і пишеться про це в Євангелії від Луки: "І
закінчивши всі спокуси, диявол відійшов від Нього до якогось часу" (Лк.
4:13). Господь же Ісус повернувся до Галилеї в силі Духа. Так і всіх,
хто прийняв Духа і хто бореться та перемагає, Святий Дух скріплює й
подає силу перемагати кожну спокусу.
Серафим, якого бачив пророк Єзекиїл (Єз. 1:4-9), є образом вірних
душ, що намагаються досягнути досконалості. Він мав шість крил, всіяних
очима. Мав також чотири обличчя, які дивилися на чотири боки: одне
обличчя подібне до обличчя людини, друге обличчя подібне до тельця,
третє — до лева, четверте — до орла. Перше обличчя Серафима (з людським
обличчям) означає вірних, які, живучи у світі, зберігають заповіді,
на них покладені. Якщо хтось з них вступить до монашества, то він стає
подібним до обличчя тельця, тому що несе важкі труди у виконуванні
монаших правил та здійснює більші тілесні подвиги. Хто, удосконалившись
в приписах спільного життя, переходить до усамітнення і вступає у
боротьбу з невидимими демонами, той уподібнюється до вигляду лева —
царя диких звірів. Коли ж переможе він невидимих ворогів, опанує
пристрасті й підкорить їх собі, тоді буде підхоплений вгору Святим Духом
і побачить Божі видіння. Тут уподібниться до обличчя орла: його розум
тоді буде бачити все, що може статися з ним із шістьох сторін, тим
самим нагадуючи шестикрилого Серафима з численними очима. Так він
цілковито стане духовним Серафимом й успадкує вічне блаженство.
Чистота, безперервний і незмінний спокій, повне милосердя та інші
прекрасні чесноти, котрі вінчаються благословенням, є заповідями
Божими. Намагайтесь сповнити ці веління Духа, якими оживляються ваші
душі і за посередництвом яких приймете ви Господа: вони ж є безпечним
шляхом...
Із творів Св. Антонія Великого
Для створення сторінки використано такі видання:
Катрій Ю. Пізнай свій обряд. - Видавництво Отців Василіян, 2004; Шпідлік Т. Рупнік М.-І. Про що розповідає ікона. - Львів: Свічадо, 1999; Креховецький Я. Богослов'я та духовність ікони. - Львів: Свічадо, 2000.
А також ікону Зіслання Св. Духа.
|