Коротка історія
Празник Господнього Вознесіння завжди припадає у четвер 40-го дня по
Христовому Воскресінні. Це один з великих Господських празників і має
9-денне попразденство. Він звеличує подію Христового Вознесіння на
небо та підкреслює її значення для Христа і для нас. Св. Іван
Золотоустий у своїй проповіді на Вознесіння каже: „Сьогодні людський
рід совершенно примирений з Богом. Зникла давня боротьба й ворожнеча.
Ми, що були недостойні жити й на землі, - вознесені на небо. Сьогодні
стаємо наслідниками небесного царства, ми, що не вартуємо й земного,
виходимо на небо й успадковуємо престол Царя і Господа. А людська
природа, перед якою херувим боронив рай, піднесена тепер понад усякого
херувима”.
Джерела трьох перших сторіч нічого не говорять про цей празник. Не
згадує про нього й письменник Оріген (+ к.251), який вичисляє
християнські празники в 8-ій книзі свого твору „Проти Цельсія”. Знавці
обряду є тієї думки, що в перших трьох віках цей празник святкували
разом з празником Зшестя Св. Духа. Сильвія Аквітанська не називає цей
празник Вознесінням, а тільки „сороковим днем після Пасхи”.
В IV столітті празник Господнього Вознесіння стає загально знаним.
Історик Сократ (+ к.440) називає його „всенароднім празником” (Історія
Церкви, 7, 26).
Празник Вознесіння звеличили своїми проповідями св. Іван
Золотоустий, св. Григорій Ніський, св. Епіфан Кипрський, Лев Великий й
інші. В IV ст. цариця Олена поставила храм у честь цього празника на
місці Христового Вознесіння.
Про ікону
„Вознесіння” — ікона христологічна, точніше еклезіологічна.
Вознісшись на небо, Христос залишається жити на землі у Церкві. Церква
представлена апостолами, розташованими двома групами: одна група
перебуває в русі і є символом діяльності, друга, статичніша, є символом
споглядання: творять ніби два крила, що їх має птах для того, аби
злетіти у вишину. Церква видимо залишається на кам'янистій землі
Оливної Гори. Однак її діла, символізовані на деяких іконах
„Вознесіння” оливковими деревами, плодоносять на небі, і вона сама у
невидимий спосіб теж є небом на землі.
Для Апостолів і для вірних Христове Вознесіння – це одночасно і
сумне прощання, і багатонадійне очікування. Апостоли бачать відхід на
небо свого улюбленого Учителя й Спасителя світу. Однак Апостолам
з'являються два ангели і нагадують, що Христос вернеться з неба у
славі, як тепер возноситься на небо (Лк. 24, 50-53; Ді. 1, 9-11).
Сам же Христос запевнював їх, а також і нас, що Він відходить
приготувати місце для нас (Йо. 14, 2) та що в таїнственний спосіб Він
буде з нами до кінця віку (Мт. 28, 20). Невдовзі, казав Христос,
Отець Небесний зішле на Церкву Христову іншого Утішителя – Святого
Духа (Ді. 1, 8).
Христос сидить на райдузі, у блиску небесної мандорли, що нагадує
сцену з книги Одкровення про кінець цього світу (4, 3). Слава Його
божественності промінює з Його особи. Хоч ангели оточують і немовби
підтримують небесний круг, як це описано у Старому Завіті про з'яву
Господа Саваота (Єз. 1, 4-25), Христос возноситься на небо своєю
власною силою. Адже Він – „Той, що є”, Сущий, Божий Син, - вертається
до Своєї відвічної небесної слави з Богом Отцем (Йо. 17, 24).
В руці Христа – сувій Закону, бо Він – новий Законодавець.
Завершивши Свою місію на землі, Він передає дальшу працю Апостолам і
Церкві, яка має підкорятися Святому Духові й черпати силу від Нього.
Посеред Апостолів стоїть Богородиця. Постать Богоматері, у
порівнянні з різнобарвними одежами апостолів, дуже проста, але
витончена, вирізнена іконописцем, який мав за мету у центрі помістити
Божий народ, що молиться. Тому Вона зображена у молитовній позі.
Предметом її молитви є прохання зіслання Святого Духа, безперервна
епіклеза , і водночас у Ній лунає голос Нареченої, яка говорить:
„...Прийди, Господи Ісусе!” (Од. 22, 20), виражаючи благословенну надію в
очікуванні другого приходу Господа нашого Ісуса Христа.
Апостоли дещо збентежені та стривожені, бо вони в той час ще не були
підкріплені особливою силою Святого Духа, який зійшов у день
П'ятидесятниці. Св. Павло історично не був присутній при цій події, але
він фігурує на цій іконі, представляючи всіх віруючих, які вірують,
не бувши свідками цієї події. Згадаймо: коли Тома, торкнувшись
Христових ран, переконався в тому, що Він воскрес, Христос зауважив, що
„щасливі ті, які, не бачивши, увірували” (Йо. 20, 29).
Століттями людство споглядає небо, вважаючи його осідком абсолюту і
всякої краси. Ангели радять робити протилежне: „Чого стоїте, дивлячись
на небо?” (Ді. 1, 11). Ви відкриєте невидиме, але справжнє небо у
простій подобі Господньої Слугині. Барвиста одежа апостолів, розміщених
як дві міцні піраміди, що є опорою Божої споруди, символізує на іконі
багатство всіх видимих харизм Церкви.
Тропар та кондак
Тропар, глас 4: Вознісся ти у славі, Христе Боже наш, радість
сотворивши ученикам обітуванням Святого Духа, утвердивши їх
благословенням, бо ти єси Син Божий, ізбавитель світу.
Кондак, глас 6: Сповнивши промисел щодо нас і те, що на землі,
з'єднавши з небесним, вознісся ти у славі, Христе Боже наш, ніяк не
відлучаючись, але невідступно перебуваючи, ти кличеш до тих, що люблять
тебе: Я з вами і ніхто проти вас.
Діяння святих апостолів 1, 1-12
Перше ото слово я написав, о Теофіле, про все, що Ісус почав і
творити й учити, аж до дня, коли вознісся, давши Святим Духом накази
апостолам, яких вибрав. Перед ними ж і показав Себе живим після Своїх
страстей, в багатьох істинних знаменнях, з'являючися їм сорок днів і
говорячи про царство Боже.Ївши також з ними, звелів їм не відлучатися
від Єрусалиму, але ждати обітниці Отця, що її ви чули від мене. Бо Іван
ото христив водою, а ви маєте христитися Духом Святим по небагатьох
цих днях. Вони ж отже, зійшовшися, питали його, кажучи: Господи, чи в
цей час знову установиш царство Ізраїлеве? Він відповів їм: Не вам
знати час і пору, що Отець призначив у своїй владі. Та ви приймете силу
Духа Святого, що на вас зійде, і будете мені свідками в Єрусалимі, у
всій Юдеї та Самарії і аж до краю землі.
Євангеліє від Луки 24, 36-53
В той час Ісус, воскресши з мертвих, став посеред учеників своїх і
сказав: Мир вам! А вони, налякані і перестрашені, думали, що бачать
духа. Та Він сказав їм: Чого ви стривожилися, і пощо помисли входять у
серця ваші? Погляньте на руки Мої і на ноги Мої, що Сам Я є.
Діткніться Мене і глядіть, що дух тіла й костей не має, так як видите,
що Я маю. І сказавши це, показав їм руки і ноги. Коли ж вони з
радости іще не вірили й дивувалися, Він сказав їм: Чи маєте тут щось
їсти? Вони ж подали Йому частину печеної риби і бджолиного солоду. І
взявши, їв перед ними. І сказав їм: Це ті слова, що Я говорив до вас,
бувши іще з вами, що треба, щоб сповнилось усе написане про Мене в
законі Мойсея, і в пророків, і в псальмах. Тоді розкрив їм ум розуміти
Писання. І сказав їм, що так написано є, і так треба було постраждати
Христові, і воскреснути з мертвих у третій день, і щоб у Його ім'я
проповідувалося покаяння і відпущенння гріхів між усіма народами,
почавши від Єрусалиму. А ви є свідки цьому. І ось Я пішлю обітницю Отця
Мого на вас, ви ж сидіть в місті Єрусалимі, поки зодягнетеся силою з
висот. І вивів їх ген до Витанії і, знявши руки Свої, благословив їх. І
сталося, як Він їх благословляв, відступив від них і возносився на
небо. А вони поклонилися Йому і вернулися в Єрусалим з радістю
великою. І перебували весь час у храмі, славлячи і благословляючи
Бога. Амінь.
|