Нещодавно Архиєпископ Любомир (Гузар) відзначив 80-літній
ювілей. З цієї нагоди (неважливо — напередодні дати чи після) хотілося з
ним говорити про живу віру і любов — те, на що він найбільше звертав
нашу увагу впродовж десяти років свого патріаршого служіння. Звертає і
тепер.
Зрештою, владика володіє харизмою любові, у чому багато хто сам переконався. А, як відомо, любов і жива віра притягують.
— Ваше Блаженство, Ви відсвяткували свій ювілей у товаристві
молоді. Чому? Адже будь-яке інше товариство — церковне, наукове,
бізнесове чи мистецьке з великою приємністю розділило б з Вами цю подію.
— Тепер, маючи трохи більше часу, хочу його присвятити передусім тим,
які шукають. А загалом українська молодь цікавиться політичними,
суспільними і релігійними процесами, що відбуваються в країні. Крім того
ми живемо в перехідні часи. Зокрема, маю на увазі перехід від
радянського мислення до мислення вільної людини. Ті, що сьогодні є
студентами, можна сказати, вільні від радянської ідеології, стереотипів,
хоча «совка» ще достатньо в нашому житті. (Згадати б кількість
пам’ятників Леніна в Україні).
Отож молодь шукає. Тут постають питання: чого вона шукає і що може
знати? Я хотів би представити їм ширший обрій, не обмежений якоюсь
політичною філософією чи чимсь іншим, де духовні цінності проявляються
краще. Бо сьогодні вони — студенти, а завтра — обійматимуть
відповідальні посади. Однак я нічого не хочу нав’язувати. Тільки прагну,
аби вони бачили більші можливості від тих, про які знають.
— Як Ви відчуваєте: який зараз існує запит на пастиря серед молодих людей?
Відомий релігієзнавець Віктор Єленський вважає, що в Європі вичерпалася
потреба в релігії, однак багато хто потребує Живого Бога, Якого часто
не можуть «дати» священики і пастори. Така ж проблема вимальовується і в
Україні, де традиційним Церквам, окрім духовних питань, доводиться
займатися і відстоюванням суспільно-політичних інтересів (приміром, вони
були одностайними щодо сумнозвісних «мовного» закону і закону «Про
свободу совісті та релігійні організації»).
— Мені здається, ми теж приходимо до того, як скерувати людей до віри в Живого Бога.
Очевидно, передусім священик мусить бути прикладом. Навчаючись від
п’яти до семи років у духовній семінарії, він повинен отримати не тільки
добру богословську освіту, а й пізнати Бога, зав’язати стосунки з Ним.
Адже неможливо інших привести до Того, Кого сам не знаєш. Також важливо,
щоби священик був для парафіяльної громади не найманцем, а батьком, бо
ми всі потребуємо любові. Формальність у підході до духовного покликання
– одна із причин секуляризації.
Ще Папа Павло VI, а за ним наступні Понтифіки Іван Павло ІІ і Бенедикт
XVI закликали світ до нової євангелізації. Тобто, оживити Святе Письмо,
не роблячи з Євангелії системи приписів: наказів і заборон, а Книгу
живого спілкування із Богом.
— На Вашу думку, як новому Папі Франциску вдасться втілювати питання нової євангелізації?
— Процес уже розпочався. Засновано певні структури, відповідальні за
нього. Тепер тільки йдеться про те, щоби вони були діючими.
Бачите, Святіший Отець Бенедикт XVІ – компетентний богослов, який
підходив до цієї справи в свій спосіб. Папа Франциск — практичний,
відкритий до людей, як про нього розповідають, тому, думаю, він надасть
процесу нової євангелізації поважного розмаху.
— Блаженніший, практично всі, хто Вас знають, — безпосередньо
чи через інтерв’ю в ЗМІ, говорять, що володієте харизмою любові. Ця
любов, що ніколи не перестає, як написано в Біблії, походить від Божої
любові, яку самі переживаєте?
— (Пауза). Думаю, то дуже голосно сказано про харизму любові.
(Задумується). Я просто відчуваю, що є люди, які потребують любові чи
якоїсь іншої допомоги, тому роблю те, що можу для них зробити:
підбадьорити добрим словом, щось підказати чи навіть допомогти
практично. Тим більше, що тепер маю більше часу, бо вже два роки не
займаюсь адміністративними справами Церкви.
— Перед тим, як очолити УГКЦ офіційно на десять, а неофіційно –
на п’ятнадцять років, Господь якимсь чином Вас готував до того? Якось
Євген Сверстюк згадував, як навідував Вас в одному монастирі під Римом,
де тоді ігумен Любомир Гузар прагнув служити Богові на тому місці, що є,
нічого не знаючи про Його глобальні плани.
— Я не амбіційний. А ще маю таку вдачу, що не складаю планів на далеку
перспективу. Знаєте той жарт: хочеш розсмішити Бога, розкажи Йому про
свої плани? (Посміхається). Тож куди мене посилали служити, туди йшов.
По правді сказати, ніколи не хотів керувати Церквою, однак Синод
Єпископів мене обрав. З цього приводу не переживав якогось особливого
піднесення чи пригноблення. Я мав завдання, яке треба було сповнити, а
що воно широке – то така його пригода.
— Пригадується, на архиєрейській хіротонії владики Йосифа
(Міляна) в своєму вітальному слові Ви сказали, мовляв, зараз, брате, всі
поздоровляють, а потім на тому шляху буде по-різному. Очевидно, на
Вашому патріаршому шляху теж було по-всякому…
— Певно. Люди є людьми. Їх треба приймати і пробачати. Але я не
пригадую, щоби хтось свідомо хотів мені вставляти палки в колеса. Богу
дякувати, загалом ставилися позитивно і співпрацювали, бачачи ту ж ціль,
що й я.
— Ви були спадкоємцем Великих: Андрея Шептицького, Йосипа
Сліпого, який, до слова, висвячував Вас на єпископа, Мирослава-Івана
Любачівського. Що можете сказати про своїх попередників (двох останніх)
як людей?
— Сліпий і Любачівський дуже відрізнялися за вдачею один від одного.
Хоча насправді Патріарх Йосип був м’якоюлюдиною, тільки постійно носив
маску суворості. Був переконаний, що інших треба підганяти до роботи.
Щоправда, й сам багато працював. Студенти Львівської духовної семінарії
між собою говорили: «Більше, ніж вогню і води, бійся бороди». Малося на
увазі Сліпого, який носив бороду. З власного досвіду пригадую, як він
постійно до нас казав: «Не тиндайте!», що означало – не гайте часу.
Між іншим, то він послав Любачівського студіювати богослов’я в Рим. У
молодих роках та й пізніше Блаженніший Мирослав-Іван багато часу
присвячував науці. Коли у 90-х повернувся в пострадянську Україну, то
старався знайтися в нових обставинах. (Очевидно, то вже була інша
країна, ніж та, яку він покинув у 30-х). І в нього це вийшло. До слова,
він був лагідним. Останні п’ять років життя Мирослава-Івана працював
його єпископом-помічником, тому знаю, що кажу.
— Блаженніший, а що Ви скажете про теперішнього Главу УГКЦ, якого теж багато років знаєте, оскільки працював Вашим секретарем?
— Молода людина. Талановита. Охоча. Працює, Богу дякувати. Тішуся ним.
Я не нав’язую йому нічого, але Блаженніший Святослав знає, що двері
моєї кімнати завжди для нього відкриті. (Обоє Блаженніших живуть в
резиденції в Княжичах під Києвом, — Ред.) Він часто прийде спитати, що
думаю з того чи іншого приводу. Радиться. Йому сердечно служу тим
досвідом, який маю.
— Чому я про це запитую… Соціальними мережами поширювалася
фотографія, де під час відзначення Вашого 80-ліття з молоддю Блаженніший
Святослав по-синівськи Вас обійняв…
— То його тепло душі. Безумовно, мені це дуже приємно. Я за такий жест
йому вдячний! Гарно, коли молоді шанують старших. Бачите, і люди як
відреагували. Ми всі потребуємо любові.
— Дехто з пастирів великих протестантських церков вважають, що в
Україні суспільно-політична й економічна ситуація зміниться тоді, коли
українці по-справжньому навернуться до Бога, мовляв, жива віра диктує
нову модель поведінки. А Ви як гадаєте?
— То правда. Як підете в неділю до церкви – греко-католицької,
православної чи протестантської, там побачите багато людей. Люди
моляться. Здається, понад 70% українців вірять в Бога. Але є проблема:
від понеділка до суботи жити тим, чим вірні наповнюються в церкві в
неділю. Це не значить, що вони не стараються. Тільки пам’ятаймо, що
більшість з них виховувалися в часах, коли існування Господа
заперечувалося. Тому той, хто ходив до церкви, піддавався засудженню.
Богу дякувати, що українці не втратили віри взагалі. Тепер є отой
виклик, щоби оту свою віру перетворити в чин. Таким чином зможемо жити
вірою, Божим словом, цінувати Божу поміч і ставити Господа на перше
місце.
Тож я поділяю думку, що нам потрібне релігійне перевиховання. Що це
значить? Це значить – зробити віру в Господа активною в нашому житті.
— Блаженніший, Ви пережили різні історичні періоди: повоєнний,
пострадянський (якраз тоді повернулися в Україну), тому можете порівняти
– чи насправді часи, в які живемо, найскладніші, як нам здається?
— Думаю, наші часи не найскладніші. Безумовно, вони складні. Вимагають
від нас зусиль, зайняти певну позицію. 20-30-ті – також були трудними
для українців. Пізніше — воєнні і повоєнні роки. Потім — роки
переслідування Церкви. Сьогодні, повторюся, постає виклик жити по-Божому
в кожному аспекті нашого життя: особистому, родинному, громадському,
державному. Щоби наша віра (маю на увазі людей віруючих) справді стала
тим шляхом, по якому хочемо йти і зближатися з Господом. Бути близько
Бога — ніколи не було просто, легко. Це вимагає зусилля та бажання бути з
Ним. А обставини – то тільки обставини. Написано: шукайте передусім
Царства Божого, а все інше вам додасться. Тобто, Господь нас сотворив і є
з нами, Він — найважливіша постать в існуванні цілого світу і кожного з
нас особисто.
Сьогодні в Україні не є тільки проблема заробітку, а проблема
правопорядку – внутрішнього спокою. Не видно, аби ті, хто при владі,
прагнули задовольнити потреби пересічних громадян. І тому люди терплять.
Щоби змінити ситуацію, нехай кожен почне з себе – якісно працювати на
своєму місці, поширювати Царство Боже в свій спосіб – добрим словом,
посмішкою, любов’ю, підтримкою. Також молімося за Україну. Багато
молімося.
Розмовляла Настя Хамар, РІСУ
|