За давньою традицією, належне різдвяне святкування починається ще
ввечері напередодні Різдва з духовних і матеріальних приготувань. Вечір
цей зветься Святим чи Свят-Вечором, або ж Навечір'ям Різдва Христового,
що припадає на 6 січня.
Це один з найбільш шанованих днів для всіх християн - і східного, і
західного обрядів - та одне з найважливіших родинних свят, магічний
день, коли кожна сім'я створює в оселі атмосферу затишку, достатку та
злагоди. Однак не менш важливою була завчасна й серйозна підготовка до різдвяно-новорічних обрядів. Обов'язково з пори жнив зберігали обжинкового Дідуха
та відбирали пахуче сіно. До свят завершували всю важливу роботу по
господарству - від наведення ладу в хаті та обійстві до ремонту робочого
реманенту, ткання полотна й вичинки шкір.
За звичаєм до свят господині ретельно прибирали в хатах, вибілювали
помешкання й розмальовували квітами комин, застеляли нові або чисто
випрані скатерки, рядна й рушники. Обов'язково намагалися справити новий
одяг для всіх членів родини та купити новий посуд (макітри, горшки,
коцюби й макогони). Із воску власної пасіки люди виготовляли святкові
свічки, приказуючи спеціальні замовляння і молитву. У підготовці були
задіяні усі - і малі, і старі.
У яких сподіваннях та клопотах проводили Святий вечір наші прадіди та як відбувалося усе обрядове дійство - про це читайте далі.
Ранкові приготування
Ще вдосвіта господиня приступає до праці. Першою магічною дією є добування нового вогню.
Жінка дістає з покуття кремінь і кресало, які останні дванадцять днів
лежали під образами. Вона тричі кладе на собі знак хреста і, ставши
обличчям до схід-сонця, викрешує «новий огонь». Цим вогнем вона розпалює
в печі дванадцять полін, що їх припасала та сушила дванадцять днів
останнього місяця.
Після цього господиня приступає готувати дванадцять свят-вечірніх страв: ставить узвар, варить горох, квасолю, смажить капусту, рибу, ліпить вареники, готує бараболю, гриби, кашу гречану з конопляним молоком, голубці з пшоном, коржі з маком та кутю
з товченої пшениці. В усьому їй допомагають діти. В цій багатій, але
пісній вечері господиня представляє найголовніші плоди поля, городу і
саду, ніби дає звіт новому рокові за своє багатство в минулому році.
В той час господар іде напувати худобу, стелить
нової соломи та дає їй свіжого сіна. Потім він одкидає сніг від хати,
розчищує стежки і уважно оглянудає усе господарство. Ніщо не може бути в цей вечір поза домом - позичене чи десь забуте.
Всі члени родини теж повинні бути вдома. Кажуть,
якщо в цю ніч десь заночувати, то цілий рік будеш блукати по світу. Не
можна і сваритися в цей день, а навпаки, треба помиритися з ворогами,
щоб у новому році було мирно і в хаті, і поза хатою. Тому, аби когось не
забути, господиня заворожує усіх своїх ворогів: затикає клоччям усі
дірки в лавках та ослонах і заклинає: «Не дірки затикаю, а роти моїм ворогам, щоб їх напасті не зловили мене через увесь рік».
Також вона зав'язує ґудзі на мотузці — стільки ґудзів, скільки має
ворогів, а коли сідатиме вечеряти, то покладе той мотузок під себе,
примовляючи: «Щоб так мої вороги мовчали, як ці ґудзі мовчать!»
Облаштування оселі та святкового столу
Господар знову вносить до хати оберемок соломи та сіна.
Солому він розстеляє по долівці, а сіно ділить на дві нерівні частини.
Меншу кладе на покутній бік столу, а з більшої робить стіг під столом.
Зверху на сіні ставить черепок з жевріючим вогником, де куриться ладан, наповнюючи хату святочними пахощами. Збоку коло сіна, під столом, господар кладе ще «заліззя» — леміш від плуга, гистик без держака та сокиру. Діти по кілька разів торкаються тих речей босоніж — «щоб ноги були тверді, як залізо». Таким чином господарі захищають свою господу від «злої сили», щоб позбутися її не тільки на цей вечір, а й на весь господарський рік.
Господар і господиня з новоспеченим «святочним» хлібом, медом та маком обходять двір, комори та обкурують все це ладаном. Біля обори, де стоять корови, господиня посипає насінням дикого маку — «щоб відьми, його визбируючи, не могли приступити до худоби». На закінчення цього обходу господар «зарубує» поріг — «щоб звір не міг переступити».
Йдучи в обхід, жінка вбирає собі на голову чоловічу шапку — «щоб цілий рік ходити простоволосою».
У хаті господиня кладе під скатерку на чотири кути столу по голівці часнику — «щоб злу силу відігнати».
На сіно, що намощене на покутньому кінці столу, «невинна душа» (дитина до семи років) кладе три хліби або калачі, грудку соли і ставить велику воскову свічку. Мати виставляє полумиски з вечерею на стіл, а на сіно, що на покутті біля «вівтаря», ставить горщик з кутею та узваром.
Хоч діти вже дуже голодні, вони терплять і крізь вікно уважно дивляться на небо: чи не зійшла вже вечірня зоря, що має сповістити всім людям про велике чудо — народження Сина Божого!
Увага до свійських тварин
До хати входить батько і сповіщає родині, що Святий Вечір уже
почався, бо на небі засяла вечірня зоря. Але перш ніж приступити до
вечері, йому треба нагодувати худобу і «запросити гостей». Господар бере миску, підходить до столу і набирає по кілька ложок кожної страви. Господиня дає йому хлібину та черпак з медом,
а для пса окремо — окраєць хліба і грудку овечого лою. Тримаючи в руках
усі ці «дари», в кожусі, але без шапки батько виходить з хати. На
порозі його зустрічає добрий вартовий господарства — кудлатий Сірко.
Господар урочистим голосом говорить до нього:
— Це той хліб і вівці, що ти доглядав мені весь Божий рік. Як
служитимеш вірно і в цьому році, то в наступному Святому Вечорі ще
більше візьмеш!
З цими словами він — не кидає, а кладе перед псом хліб і лій, а сам іде до стайні. Господар поставив миску з вечерею на вікно, а сам узяв у руки хліб і, підходячи до кожної тварини, благословив її, тричі торкаючися хлібом до голови:
— Благословляю тебе цим святим хлібом і закликаю на тебе добро, щоб
ти звіря не боялася, грому не лякалася та щоб минали тебе чорні напасті!
Отак поблагословивши, він бере черпак із медом і малює хрестик межи очима кожної тварини. Після цього, в чисто вимите дерев'яне корито він сипле з миски вечерю, кришить туди хліб, досипає борошна, солить сіллю, все це добре перемішує дерев'яною кописткою і розділяє поміж усіма тваринами, що є в господарстві.
Вдарити сьогодні будь-яку тварину — великий гріх! У
цю ніч, опівночі, всяка німина людською мовою розмовлятиме з Богом. Бог
запитає, як їй ведеться у господаря. Якщо господар не б'є її і добре
годує, вона похвалить його перед Богом, а коли б худоба голодна була і
заплакала, то не поведеться йому з худобою в наступному році. Після цього господар, якщо має пасіку, відвідує бджіл і дає їм сити. Господиня тим часом відвідує курей, качок, гусей і всіх їх годує вареною пшеницею — «кутею».
Закликання злих сил
Повернувшись від худоби, господар знову набирає в чисту миску по ложці всіх свят-вечірніх страв,
зверху ставить кухоль з медом та склянку з водою і кладе калач, кілька
горіхів і яблуко. Все це він тримає лівою рукою, а праву озброїв бичем
від ціпа. Без шапки чоловік виходить за поріг і стає під дверима. Господиня замкнула за ним двері на засув, погасила світло і наказала дітям сидіти тихо, не ворушитись. У хаті — напружений настрій.
Діти вірять, що батькові загрожує небезпека, що він стоїть віч-на-віч
із стихійними силами природи. До нього може з'явитися «гість» у
супроводі цілої зграї голодних вовків. Тим часом господар надворі з
вечерею в руках та бичем викручується «за сонцем», вдивляється у
далечінь неба і тричі басом гукає:
— Морозе, морозе, йди до нас кутю їсти!
Після третього разу він сердито погрожував бичем, примовляючи:
— Як не йдеш, то не йди і на жито-пшеницю, усяку пашницю. Іди краще на моря, на ліси та на круті гори, а нам шкоди не роби.
Потім господар запрошував сірого вовка:
— Іди і ти на кутю, сірий вовче, а як не йдеш, то не бери у нас ні телят, ні ягнят, ані малих поросят!
Нарешті господар просив чорні бурі та злі вітри. Він щосили гукав у
безмежну далечінь нічної темряви, ніби справді хотів, щоб його почув
цей, останній «гість»:
— Чорні бурі та злії вітри, приходьте до нас на Святу Вечерю! А коли
тепер не прийдете на дари Божі, на страви ситі, на горілки палені, на
все велике добро, на яке ми вас просимо, то не приходьте до нас і влітку
та не робіть нам шкоди на ярині і на житі!
Після цих запросин батько повертався до хати, не оглядаючись, і щільно зачиняв за собою двері. До кінця вечері вже ніхто не повинен виходити з хати і двері не можна відчиняти.
Спільна вечеря всього роду
Свята Вечеря — це спільна вечеря всього роду. Навіть мертві родичі і безвісти загинулі — всі мають у цей вечір зібратися разом, щоб трапезувати цілим родом.
У пам'ять про своїх мертвих родичів люди ставили для них кутю та узвар на вікнах, розкидали варений біб по кутках, залишали немитими ложки та миски після вечері — «щоб душі могли їх лизати для поживи». Сідаючи на стілець чи на лавку, продували місце — «щоб не привалити собою мертвої душі», бо в цей вечір «мертвих душ з'являється сила-силенна! І скрізь вони є: на лавках, на вікнах, на столі та під столом ...»
Господар запрошує всі мертві душі на Свят-Вечерю. Він бере миску з кутею, ставить її на шматок полотна, запалює свічку і ліпить її до миски. Все це він бере обома руками і обходить тричі «за сонцем» навколо столу. Потім ставить миску на стіл, а сам стає на коліна перед образами і молиться за померлі душі. Жінка і діти наслідують приклад батька, і всі разом моляться вголос:
Просимо Тебе, Боже, щоб і тих душ до
вечері допустив, що ми про них не знаємо; що в лісі заблудилися, у водах
утопилися, в темних нетрях задушилися. Молимось Тобі, Боже, за тих, що
ніхто про них не знає, лягаючи і встаючи, і дорогою йдучи, ніхто не
згадає. А вони, бідні душі, гірко в пеклі пробувають і цього Святого
Вечора чекають. Від нас у цей вечір молитви йдуть і мертві душі
спом'януть!
Перехрестившися тричі, вся родина повторює за батьком другу молитву — «за себе»:
Господи, захисти худібку мою від
звіра, а мене грішного від віри поганої та від безвір'я — на росах, на
водах та на тяжких переходах. Дякуємо Богові Святому, що поміг нам
дочекатися у мирі і спокої цих Божих свят. Та поможи, Боже, їх у радості
відправити і від цих за рік других дочекатись. Амінь.
Після молитви господар знову бере в руки миску з кутею з полотном та свічкою і передає її господині, кажучи:
Ми всі, з усього щирого серця і з
Божої волі, кличемо праведні і грішні душі на святу вечерю, даємо їм
усе, що маємо, — щоб вони на тім світі вечеряли, як ми тут. Ми дбаємо і
за ті померші душі, що на світі погибли і порятунку не мали. Нехай Бог
прийме для них цю нашу вечерю. Я їх стільки запрошую і закликаю на цю
тайну вечерю, скільки у цім полотні є дірочок та скільки зернин у
солодкій куті Божій. Амінь.
Господиня бере з рук господаря миску, ставить на стіл, і родина починає вечеряти. Спочатку їдять кутю, а потім — голубці, вареники, смажену рибу, капусту — все, що готувалось, а запивають узваром. Страви обов’язково мають бути пісними, оскільки Свят-вечір припадає на останній день пилипівського посту.
Також обов'язково на святковому столі мають бути:
- Свічка. Горіння свічки - це свідчення віри,
приналежності людини до Божественного світла. Свічка супроводжує віруючу
людину від Хрещення до смерті. Це - символ готовності людини до зустрічі із Богом, незалежно від часу і місця, коли Він схоче її покликати до себе.
- Сіль. Без неї не можна відчути повноти смаку
страви. Так і людина не може творити справжнього добра, не перебуваючи в
гармонії з Богом. Сіль вказує на внутрішню суть людини.
- Часник. Його кладуть на чотири кути столу під скатертину, щоб відігнати від родини і хати злих духів. Це символ очищення від гріха, який отруює людське життя, символ родючості і здоров'я.
Коли когось із родини немає вдома, для нього ставлять миску і кладуть ложку.
Якщо на цей час трапиться стороння людина, його теж запрошують до столу. Гість на Святій Вечері, за віруванням наших предків, приносив щастя в дім.
Під час вечері виходити з-за столу не годиться, розмовляти багато — теж не добре. Першу ложку куті господар підкидає до стелі — «щоб так ягнята стрибали, як ця пшениця скаче від землі до стелі!»
Другу ложку куті підкидає — «щоб телята рикали так, як це зерно стрибає від землі до стелі», а третю — «щоб бджоли роїлися».
Все під час вечері має віще значення: якщо тінь на стіні подібна до скирти — буде врожай на хліб, до копиці — сіна буде багато, до дерева — садовина вродить... Якщо хлопець під час вечері захоче води напитися, батько йому пити не дасть і скаже:
— Не пий, сину, води за Святою Вечерею, ти — козачого роду. Як
виростеш — у похід підеш слави здобувати, а в походах всяко буває; буває
і так, що спрага мучить. Отож знай: витримаєш спрагу за Святою Вечерею —
ніякі походи не страшні!
Якщо син під час вечері пчихне — батько дарує йому лоша, бо це знак, що козаком буде. Якщо ж пчихне дівчина, то це знак, що вона в господині збирається, і батько їй теля, буває, дарує — «на щастя».
У центральній та східній Україні діти носять вечерю до близьких родичів: онуки — до баби і діда, племінники — до тітки і дядька, хрещеники — до хрещених батьків. Заносячи вечерю, люди ніби намагаються приєднати живих членів роду до спільної свят-вечірньої трапези. Звичай
цей відбувається так: діти, найчастіше хлопчик з дівчинкою, йдуть до
діда й баби з вузликом. Постукають у двері, переступлять поріг, хлопчик
скине шапку і говорить: «Добрий вечір, з Святим Вечором будьте здорові!
Просили тато й мама і ми вас просимо на вечерю — нате вам вечерю!»
Баба візьме з дитячих рук вузлик і посадить за стіл, частуючи солодкою кутею
чи медяником. Дід звичайно наділить їх горіхами та дасть по кілька
дрібних монет. Потім баба загорне їм у вузлик свій калач, кілька
пиріжків чи вареників — обмінює вечерю.
На Гуцульщині та на Покутті заможніші ґазди несуть вечерю до бідніших. Цей звичай по-в'язаний там зі спомином про померлих родичів.
Після вечері
Після вечері починаються забави. Малі діти бігають по долівці, залазять під стіл і там «квокчуть» — «щоб квочки сідали». Мати їм кидає за це в солому горішки та дрібні гроші.
Звичай оздоблювати ялинку на Різдво Христове походить із Німеччини. У
нас на Україні цей звичай поширений у містах, а в селах, у селянських
родинах, ялинка в хаті на Різдво — рідкість.
Поступово все затихає. Малі діти, набавившись, лягають спати, а
старші понесли вечерю до діда і баби. Батько та мати в напівтемряві
тихим голосом співають: «Бог Предвічний народився ...» Джерело: traditions.org.ua
|