"Почитання святого Господнього хреста, – каже слуга Божий митрополит
Андрей Шептицький у своєму посланні про святий хрест, – це одна з
найважливіших сторінок почитання Бога-Чоловіка... Знак святого хреста,
роблений на собі, це один з найстарших звичаїв християн".
Святий хрест це вічно живий символ безконечної Божої любови до нас,
грішних, символ Христової жертви, символ нашого відкуплення і спасення,
символ Христової перемоги над смертю і дияволом. Віддаючи честь святому
хресту, ми віддаємо честь Христовій жертві, мукам і смерті. Кладучи на
собі знак святого хреста, ми кожного разу визнаємо свою віру в нашого
Спасителя.
Східна Церква так високо почитає святий хрест, що встановила в його
честь аж кілька празників у році. Найбільший празник у честь святого
Господнього хреста – це празник Всесвітнього Воздвиження Чесного і
Життєдайного Хреста. Тож погляньмо на історію його установлення та на
різні обряди воздвиження. Історія встановлення празника
Празник Воздвиження Чесного Хреста належить до дуже давніх
празників, але, як історія знайдення святого Господнього Хреста, так й
історія встановлення празника покриті серпанком різних легенд і тут
нелегко відрізнити історичну дійсність від звичайної легенди.
Треба завважити, що у святкуванні цього празника не йдеться про
звичайне почитання-поклоніння святому хрестові, яке буває в
Хрестопоклонну неділю. Тут ідеться про зміст свята та про що говорить
сама назва празника; ВОЗДВИЖЕННЯ, що значить ПІДНЕСЕННЯ, тобто окремий
урочистий обряд почитання і прослави святого хреста.
Історики Східної Церкви назагал погоджуються, що передусім дві події
сприяли встановленню цього празника: віднайдення святого Господнього
хреста в IV ст. і його повернення з перської неволі в VII столітті.
Встановленню празника Воздвиження передувало віднайдення святого
хресного дерева, на якому помер Ісус Христос. Християнська традиція
передала нам кілька різних легенд щодо віднайдення святого хреста, з
яких аж три приписують це святій Єлені († к. 330), матері цісаря
Костянтина Великого. Віднайдення святого хреста мало бути в 326 році.
Історики, які згадують про віднайдення святого хреста, нічого не
говорять про його перше воздвиження відразу після віднайдення, що
оповідає нам побожна традиція. Грецька Церква відзначає пам'ять
віднайдення святого хреста 6 березня. Цей церковний празник у Пролозі
має назву: "Віднайдення Чесного Хреста, що його віднайшла блаженна
Єлена". Латинська Церква святкувала цю подію 3 травня, але при реформі
празників за папи Івана XXIII у 1960 році це свято викреслено з
церковного календаря.
Початок празнику Воздвиження дало посвячення храму Господнього
Воскресення, який збудував святий Костянтин Великий на Голготі в
Єрусалимі. Це посвячення відбулося дуже врочисто за єрусалимського
єпископа Макарія 13 вересня 335 року. Наступного дня після посвячення
храму було врочисте воздвиження віднайденого святого хресного дерева.
Під час воздвиження народ багато разів просив: "Господи помилуй".
Відтоді Східна Церква щорічно святкує пам'ять посвячення храму
Господнього Воскресення 13 вересня, а празник Воздвиження Чесного
Хреста 14 вересня.
Друга важлива подія, що зробила загальним празник Воздвиження на
Сході й на Заході, це повернення святого Господнього хреста з перської
неволі. Перський цар Хозрой у 614 році здобув Єрусалим і забрав
Господній хрест до своєї столиці в Ктесифоні. Через чотирнадцять років
цісар Іраклій (610-641) після перемоги над персами відшукав святий хрест
і приніс його до Єрусалима, де 14 вересня відбулося друге врочисте
воздвиження-піднесення святого хреста. Відтепер празник має назву
"Всемірне – це є всесвітнє – Воздвиження Чесного й Життєдайного
Хреста". Оскільки празник Воздвиження нагадував про Христове розп'яття і
смерть і прирівнювався до Великої п'ятниці, то від найдавніших часів
свята Церква наказувала в цей день дотримуватися строгого посту.
Воздвиження належить до 12 великих празників нашої Церкви і має один
день перед і 7 днів попразденства. Субота й неділя перед і після
Воздвиження мають назву суботи й неділі перед і після Воздвиження, бо в
ці дні Апостол і Євангеліє говорять про святий хрест.
Крім празника Воздвиження, наша Церква віддає честь святому хресту ще
в Хрестопоклонну неділю. Цього дня, як і на Воздвиження, на утрені
відбувається винесення святого хреста і поклоніння йому, але без обряду
воздвиження – піднесення, яке є тільки на празник Воздвиження. 7
травня Східна Церква вшановує пам'ять "Явління знамена Чесного хреста на
небі в Єрусалимі". За святого Кирила Єрусалимського 351 року в часі
П'ятдесятниці на небі з'явився святий хрест, що сягав від Голготи аж до
Єлеонської гори. Воздвиження Чесного Хреста У нашому церковному
календарі маємо ще 1 серпня "Проісхожденіє Древ Честнаго хреста", що
значить винесення, похід чи процесія з частинкою хресного дерева, яку в
цей день з процесією переносили з царської палати в Царгороді до храму
святої Софії. Тут було окреме поклоніння святому хресту, подібно як у
Хрестопоклонну неділю. Починаючи від 1 серпня через два тижні кожного
дня святе хресне дерево носили містом, щоб його освятити й відвернути
всякі недуги. Цей празник установлений у Царгороді в IX ст. внаслідок
різних недуг і пошестей, що звичайно з'являлися в серпні. Богослужба празника Воздвиження Чесного Хреста – це величний гимн у
честь святого хреста. Тут святий хрест безнастанно величається і
славиться як знамено перемоги, сили і спасення. "Радуйся, життєносний
хресте, – каже стихира на стиховні вечірні празника, – благочестя
непобідна побідо, брамо райська, вірних кріпосте, Церкви захороно!
Ти знищив і знівечив тлінність, поконав силу смерти і підніс нас зі
землі до неба. Ти зброя непоборна, бісів покоритель, слава мучеників,
справжня окраса святих, пристановище спасення, даруй світові велику
милість".
Празник Воздвиження за допомогою святого хреста пригадує про наш
обов'язок святий хрест почитати, любити й визнавати. "Не стидаймося
Христового хреста, – каже святий Кирило Єрусалимський у своїй 4
катехизі, – хоча б хтось його укривав, але ти явно клади його на своєму
чолі, щоб демони, бачачи царський знак, дрижали й далеко втікали. Роби
цей знак, коли ти їси і п'єш, коли сидиш, лежиш, встаєш або ходиш,
словом, при кожній нагоді". А святий Йоан Золотоустий у Проповіді про
цвинтар і хрест каже: "Хрест – трофей проти бісів, оружжя проти гріха,
меч, що ним Христос проколов змія. Хрест – воля Вітця, слава
Єдинородного, радість Духа, окраса ангелів, укріплення Церкви, похвала
Павла, твердиня святих, світло всієї вселенної".
о. Катрій Юліян, ЧСВВ, Пізнай свій обряд. Свічадо, 2004
|